دریچه مَردُمانِ آناهید

با چشم های من ببین؛ اینجا عشق جریان دارد، نشأت گرفته از سرچشمه ای همواره جاری... (مَردُم=مردمک)

دریچه مَردُمانِ آناهید

با چشم های من ببین؛ اینجا عشق جریان دارد، نشأت گرفته از سرچشمه ای همواره جاری... (مَردُم=مردمک)

95 درصد تحقیقات انجام گرفته، حاکی از وجود ارتباط بین مذهب و سلامت است. به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسنا، دکتر جان‌بزرگی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در آیین بزرگداشت دکتر شریعتی با اشاره به وجود بحث‌های ضد و نقیض درباره مذهب و معنویت، با تاکید بر این نکته که تفکر در دوره رنسانس، به تدریج کسب تجربه در زندگی علمی را به وجود آورد، تصریح کرد: تفکر علمی باعث رشد انسان‌ها، از زوایای گوناگون شده است. وی با بیان این که، علم یک جریان فکری است که با تفکر انسان سازگاری دارد، اظهار داشت: در زمان حاکمیت کلیسا در غرب، تفکرات غیرعینی و مذهبی طرد شد. دکتر عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی‌ با تاکید بر این مطلب که انسانیت و شخصیت سالم انسان در گرو توجه غیر مشروط او به امور پیرامونش است، اظهار داشت: توجه انسان به خودش نه به دلیل گرایشهای فکریش، بلکه، باید به دلیل وجود انسانیتش باشد.

وی افزود: از نظر یونگ، روانشناس، در سیستم روانی انسان یک پدیده روانی به نام «خود»، وجود دارد که تمام ویژگی‌های خدایی در آن نهفته است. بنا بر گفته‌ی دکتر جان‌بزرگی، تمام روانکاوان، اعتراف کرده‌اند؛ در جراحی روانیشان، جایی‌ در درون فرد به وجود خدا و به یک چالش برخورد می‌کنند. وی خاطرنشان کرد: در سیستم روانی انسان قوانینی وجود دارد که در صورت تسلیم شدن انسان در برابر آن قوانین، تسلط بر آن نیز ایجاد می‌شود. عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان این نکته که در طول تاریخ بشریت، جایی که روانشناسی عاجز مانده، مذهب نقش فعالی داشته است، اظهار داشت: ادامه داد: مذهب وقتی می‌توانند مذهبی را نجات دهد که قواعد مذهب را درونی کرده باشد. دکتر جان‌بزرگی با تقسیم مذهبی‌ها به دو دسته‌ی مذهب با جهت‌گیری درونی و بیرونی گفت: مذاهبی که جهت‌گیری درونی دارند، از سلامت روانی برخوردار می‌شوند و همین جهت‌گیری می‌توانند برای انسان کارساز باشند؛ اما گروه دوم، مذهب را برای رسیدن به مقام و اهداف شخصی می‌خواهند و به همین دلیل این جهت‌گیری مستعد بیماری هستند.

ثریا همت‌آزاد، شاعر، به عنوان دیگر سخنران این آیین‌ گفت: از جمله ویژگی‌های دکتر شریعتی، کاربردی کردن و از بین بردن توجیهات دینی بود که با باورها و پرورش دین فاصله زیادی داشت. همت‌‌آزاد، اظهار داشت: نظر دکتر شریعتی، صرف علی و فاطمه گفتن، نتیجه‌ای نداشت. وی خاطرنشان کرد: کار روانشناسی بالغ، ایجاد پلی میان فکر و عمل بالفعل کردن توانایی‌های بالقوه آدمی است و شریعتی براحتی از انجام این عمل بر می‌آمد. همت‌آزاد با بیان این که ویژگی‌ بزرگ شریعتی میان حرف دین با گذراندن آن از رودهای جاری روانشناسی،‌ عرفان و اجتماع بود، افزود: شریعتی معنی و فکر و ذهن انسان را می‌شناخت و او را هدایت می‌کرد، چنانچه تا زمانی که آدمی خود را نشناسد و با باورهای خود کنار نیاید نمی‌تواند به کامیابی دست یابد. وی تاکید کرد: شریعتی به دلیل روح فراگیرش متخصص هدایت کردن سرگشتگان زندگی و کسانی بود که در استعدادهای خود گمراه بودند.

 

منبع :

1.www.isna.ir _ 1380/09/16

1399-08-23 _ 17:30

  • آناهید نظامی موظف

ایسنا

یونگ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی